Alla inlägg under februari 2012

Av Hanna - 8 februari 2012 07:15

Jag är ingen frukostmänniska och äter helst inte någonting tidigt på morgonen utan att ha varit uppe ett tag innan, men när man ska vara i skolan vid halv nio så fungerar det ju inte att vakna tidigt och ta det lungt i en timme innan man börjar förbereda frukosten. I alla fall inte om man som jag bara skulle dra sig tillbaka till sängen och somna om om man inte har något att göra ;) Men nu har jag hittat ett gott frukosttips som till och med får det att vattnas i munnenpå mig klockan sju på morgonen, nämligen den nyupptäckta keson tillsammans med äpplebitar. Man kan äta det på en macka eller bara som det är, både gott och nyttigt!

 

Jag hoppas att bilden är åt rätt håll för det ser lite konstigt ut nu när jag har lagt in den... :P annars får ni väl stå ut med att den är sned ;)

Av Hanna - 7 februari 2012 21:25

När jag kom hem idag blev jag så lycklig så, för i brevlådan låg ett nytt nummer av Sofis Mode och jag visste precis vad jag skulle ha för mig resten av eftermiddagen. Så nu vet ni varför det inte har blivit så mycket inlägg just idag... Men vi kan ju alltid hoppas på att det blir fler imorgon ;) Kanske har ni åxå någon tidning ni prenumererar på som ni inte kan släppa när det kommer ett nytt nummer? Hör gärna av er i så fall :)

 

Av Hanna - 7 februari 2012 19:58

Idag var det filmhisoria hela dagen med många fina filmer på dagordningen. På morgonen såg vi Rom öppen stad (1945) som var en ganska sorglig historia. Filmen utspelar sig under andra världskriget och Italienarna kämpar mot tyskarna.

När vi kom ut ur biosalen (ja, vi har faktiskt en biosal i skolan!) upptäckte en klasskamrat något förskräckligt, någon hade varit och nafsat i hans godispåse och snott två chokladbollar av honom! Vi misstänker nu att det var någon från tvåan eller trean och tänker gå till botten med det här. Det har hänt fler såna här saker och det tänker vi inte tolerera.

Efter det fick vi lunch och gick ut i kylan för att ta oss till matsalen som ligger ca en kvarts promenad från Filmgymnasiet. Jag antar att vi blev lite uttråkade för i slutet av måltiden sköt en i klassen iväg en ärta med sin gaffel. Det var faktiskt väldigt underhållande, i alla fall just då. Men allt gick lite för snabbt och vi hann tyvärr inte se vart vår lilla ärta tog vägen, vilket i och för sig gjorde det hela ännu lite roligare. 

Sen såg vi Cykeltjuven (1948) som liksom Rom en öppen stad är en ganska sorglig historia. Det handlar om en man vars hela familjs framtid hänger på att han har en cykel så att han kan sköta sitt jobb. Och jag vill inte spoila något men det kommer en tjuv och stjäl cykeln.

SEn fick vi lite tid över på eftermiddagen så vi tittade på en till film :) Den här gången såg vi en hyffsat ny film nämligen den danska Festen från 1998. Den är helt filmad med handkamera och ändå väldigt snygg. Det är en hemsk film men inte på det läskiga viset. Den är bra och kan rekomenderas, men inte till en filmkväll med vännerna på fredagskvällen kanske utan det är mer en söndagsfilm att se med någon som man kan prata om den med efteråt. 

Av Hanna - 6 februari 2012 21:25

 


Sitter på min rum och knaprar karameller, det är mumsigt och gör det lättare att jobba :P och så är det inte så gott så att man äter för mycket :) Sen blir det till att borsta tänderna noga ;) 




Av Hanna - 6 februari 2012 19:57

Hej alla fina läsare. Ni vet antagligen att det här med att blogga är nytt för mig och jag vet att det även är nytt för en del av er läsare. Men ni har väl inte missat att ni kan kommentera mina inlägg, skriva i min gästbok eller ställa en fråga till mig? Jag hoppas att ni använder er av dessa funktionerna så att även jag får något att läsa ;) Men nu måste jag fortsätta med min filmanalys... Ni vet hur ni får tag på mig om ni vill något ;)


Hajdå för ett tag!

Av Hanna - 6 februari 2012 17:30

Nu är det dags att skriva en filmanalys om filmen Dagen Gryr (1939). Det är en ganska fin film med väldigt häftig berättarteknik för sin tid. Den mest fartfyllda filmen är det väl inte men ibland är det faktiskt lite svårt att hänga med i handlingen då den hoppar mellan olika tidsperioder. Det är en film av Marcel Carne och vi som just nu jobbar med ismer på filmhistorian har lärt oss att detta är en poetisk realismfilm. Vilket betyder att den är baserad på hur verkligheten ser ut och med poetiska och ofta anarkistiska inslag. Och de bukar inte sluta lyckligt, vilket inte den här filmen gör heller. Tja den ska in imorgon så det är bäst att jag börjar skriva nu :)  


Tack å hej leverpastej 

Av Hanna - 6 februari 2012 16:14

Idag hade vi manus och dramaturgi :) Vi jobbade med manus som vi kritiserade och skrev ner anteckningar om som vår lärare nu ska föra vidare till författaren, och så får de skriva om det! Bland det som landade i papperskorgen fanns en äckligt sliskig dialog, ett alltför romantiskt slut och såklart, Filip. Filip var nog den som var svårast att skiljas från, jag menar han var en hygglig kille som inte gjorde något fel. Det var bara det att han gjorde så att vår huvudkaraktär nådde sitt mål alldeles för lätt, han behövde inte alls kämpa och det är ju det vi vill att han ska behöva göra ;) 

Av Hanna - 5 februari 2012 20:58

 Jag är en Rasså-människa, dvs jag älskar te! :D Det var min kära vän MARIA som först uttalade det här underbara ordet då hon hörde fel.  Hennes "felhörning" utvecklades sedan till detta fantastiska uttryck som verkligen förgyller allas vår annars så dystra vardag ;) För den korrekta beskrivningen av ordet kan ni gå in på Facebook och gilla Rassåsidan :)

 

Presentation


HannaNancy

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
<<<
Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards