Direktlänk till inlägg 1 januari 2015

2014 - Våren del 2

Av Hanna - 1 januari 2015 18:38

När vi kom till A7 satte dokumentärfilmsproduktionen igång, och jag hade ju en idé och i princip ett team men nu började vi lite om och första hade vi en vecka där vi såg olika sorters dokumentärfilmer och vi fick lära oss mer och få mer förståelse för genren. Sen tänkte vi ut vad vi skulle vilja jobba med och tillsammans fick vi ihop säkert hundra förslag... Då kändes det inte helt säkert att mitt skulle bli valt. Men efter dagar av att få ner antalet till tre stycken så var ändå mitt förslag kvar, filmen om fängelset skulle bli gjord! Men i och med det var det ju också många som ville jobba med den, och det var inte ens säkert att jag skulle kunna vara med i det teamet så det var väldigt nervöst den dagen! Och jag ville ju regissera också och det är det ju alltid många andra som vill så det var inte säkert alls... Vi fick i alla fall börja med att skriva upp vilken roll och vilken film vi ville jobba med, och då ville både jag och Teddy vara regissörer för fängelset, men till slut blev Teddy regissör för en annan film och tro det eller ej, men jag fick hela mitt önskade team med mig! Det bestod av mig, Jonatan, Chuckie, Simon och Albin. Jag var så nöjd. 


Och vilket team vi var! Jag var regissör, Simon var foto, Albin var ljud, Chuckie var produktionsledare/kontaktperson och klipp och Jonatan var produktionsledare/planerare och scripta.

Allt kändes väldigt bra men det visade sig att den här produktionen skulle bli vår svåraste hittills. Dels så fick vi problem inom teamet, Simon var deprimerad och i samband med att jag behövde ställa krav på honom så mådde han väldigt dåligt eftersom att han även hade väldigt höga krav på sig själv och själv inte ansåg att han levde upp till dem. Det tog hårt på oss men vi fortsatte och försökte verkligen göra det så bra som möjligt. 

Chuckie gjorde en av de bästa insatserna någonsin och fick tag i personer som inte ville att man skulle få tag i dem och fixade till och med en intervju med den personen! Hon fick tag i så himla intressanta och härliga personer så jag var helt lyrisk över det hela veckorna. Hon fixade verkligen allt och jag är väldigt glad att just hon var med i vårat team. 

Sen var det Albin också som alltid ställde upp på allt och räddade oss från en del pinsamma situationer genom att vara sitt vanliga charmiga jag, när vi andra blev stressade och stela var han alltid lugn och hanterade situationen. 

 

Vi åkte runt mycket i Chuckies bil och gjorde research och inspelningar runt om på Gotland och i Visby och jag var alltid så himla stolt över vad vi åstakom (stavas det ens så??). Vi hade så mycket material tills sist och svårigheterna kom sedan när vi skulle göra någonting av det. Jag hade svårt att veta vad jag ville och först tog vi bara allt vi tyckte var bra och gjorde en film men det fungerade ju inte alls, så på fredagen var vi tvugna att inse att vi inte hade någon film och på tisdagen var det premiär. Den helgen åkte även Chuckie och Jonatan till Stockholm så jag Simon och Albin blev ensamma kvar. Och vi hade bara helgen på oss att få ihop en film med en röd tråd mha det materialet vi hade, utan en klippare. Det första som behövde göras var att jag behövde lista ut vad jag ville med den här filmen, och det var inte det lättaste. Jag visste inte vad jag ville och kände att jag svek mitt team nu när jag skulle vara den som såg till att det inte kunde bli en bra film. Men Staffan hjälpte mig och vi pratade länge om vad jag ville och han hjälpte mig att inse att det skulle bli en film om det jag först hade sagt, hur det hade varit för fångarna. Så vi började rensa i vårat material, vi skrev på en voice-over som skulle hålla ihop allting och vi letade upp rätt bilder, rätt musik, och sen satte vi igång och jobbade stenhårt hela helgen. Det var många gånger som jag ville ge upp, och det var många gånger jag höll på att göra det. Men Simon och Albin var där och stöttade och hjälpte till och tog över en stund när jag inte orkade mer så att jag kunde vila. Med deras hjälp tog vi oss igenom det här och när Chuckie sedan var tillbaka på måndagen så gjorde hon det sista i klippningen, det som jag inte kunde göra utan henne, och vi la på voice-overn och fixade det sista med introt och allting, vi visade upp den för lärarna och finjusterade det sista. Sen var den klar. 

 

På tisdagen var jag en mycket stolt och mycket lättad teammedlem. Jag hade inga problem att prata när det var min tur för det hade hänt så mycket och jag hade lärt mig så mycket och jag var så tacksam för mina teammedlemmar och alla som var med i filmen. Det var deffenitivt min bästa och jobbigaste och mest lärorika produktion någonsin, och det är den jag är mest stolt över. 

 

Sen när allt det var över så åkte vi på en minisemester i Stockholm, en klassresa. Vi var i Stillers studios, på en trampstudio, en tv-studio där vi fick spela in ett eget program och ett företag som hyr ut filmutrustning men jag kommer inte ihåg vad de heter just nu... och kanske nått mer :P Vi bodde på vandrarhem och åkte buss mellan alla ställen och det kändes bara så kul att vara ute och resa med hela klassen. 

         


En annan sak jag gjorde i våras var att jag ungicks med Emma! Vi träffades inte så ofta som jag skulle vilja men så blir det väl när man går sista året och har olika scheman. Några gånger hann vi umgås i alla fall och då bakade vi och var ute i visby och pratade och skrattade hur mycket som helst. Hon är så himla härlig och jag blir alltid så glad och inspirerad när jag träffar henne. 


Sen var det ju faktiskt en massa skola kvar också, till exempel slutprojektet. Mitt var att klippa den svenska versionen av Prove it och att skriva en vetenskaplig text om klippning. Jag läste en jättebra bok om ämnet som jag blev helt uppslukad av, så jag visste verkligen att jag hade valt rätt. Dock så var det lite segt att komma igång med själva skrivningen eftersom att klippningen tog så mycket tid och den var ju tvungen att bli klar för annars skulle det inte bli någon film. när jag var klar med den hade alla andraredan börjat med sina texter så jag låg lite efter, men jag jobbade på. Sen blev det ju tyvärr så att jag blev sjuk på kvällen en söndag då uppsatsen skulle vara inne på fredagen veckan efter. Och saken är den att jag blir sällan sjuk, men när jag väl blir det så mår jag väldigt dåligt. Så jag orkade inte röra mig, jag blev snurrig och illamående när jag gick och hade ingen aptit och hade en fruktansvärd huvudvärk och allt det här höll i sig i två dagar. Som tur är så var jag hemma hos Jonatan när det började så han kunde ta hand om mig och uppdatera mig på vad som hände i skolan och så. På tisdagen gick jag i alla fall hem till mig igen så att jag kunde gå till skolan på onsdagen, då hade jag i alla fall tre dar på mig att skriva klart uppsatsen. Det blev stressigt men det gick till slut, dock så var jag bland de sista som blev klara och jag orkade inte gå på mösspåtagningen efter det men jag fick ett trevligt samtal med lärarna istället som muntrade upp mig. 

 


Och efter det var det slut på alla skolarbeten och då var det bara balen och studenten kvar...!!! 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 10 maj 2015 10:28


Dagarna går så fort här och det ska alltid göras något så jag har knappt tid att skriva ner allt, men jag tänkte att jag skulle uppdatera bloggen lite om vad vi har gjort de senaste dagarna. I fredags så jobbade vi här i stugan, jag och Mange skruv...

Av Hanna - 7 maj 2015 22:45


Idag har varit en klassisk semesterdag, dagen började med frukost med sjöutsikt (från matplatsen inomhus) sedan tog jag en löprunda i regnet,det är tur att naturen är så vacker här annars hade det varit för trisst. Det gick inte så snabbt men det ble...

Av Hanna - 6 maj 2015 14:17

I början av vår Norgeperiod frågade Csenge, en ungersk tjej som bodde i vår korridor, om hon fick ta kort på mig och Elin och jag sa ja. Csenge fotograferar mycket och har utställningar ibland och vill helst kunna leva på det när hon blir äldre, så j...

Av Hanna - 6 maj 2015 10:01


Sitter på ett tåg just nu för jag är påväg ner till Halmstad och sommarstugan i närheten. Ska vara där tillsammans med min morbror och kusin, och antagligen mormor på helgen, och ha semester och träningsläger. Jag kom hem från Norge för en vecka sen ...

Av Hanna - 11 mars 2015 08:52

Det häde ju en till stor sak förra våren, det var ju nämligen så att min yngre morbror gifte sig! Det skedde i Göteborg den 10:e maj förra året och vi åkte ner dit på morgonen samma dag. Väl framme checkade vi in på vårat hotell och bytte om och fixa...

Presentation


HannaNancy

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards