Alla inlägg under maj 2012

Av Hanna - 11 maj 2012 16:35

Hittade den här bilden på en kompis blogg, så jag snodde den ;) Den var alltför söt för att bara ignoreras! 


 

Av Hanna - 11 maj 2012 13:00

Det är väldigt många som fyller år den här veckan och därför tänkte jag att jag skulle skriva ut lite goda recept och tipsa om lite god kalasmat :) Här nedan kommer några mumsiga bakverk vars recept jag samlat på mig under det senaste året, hoppas att ni tycker om det :) Skriv gärna vad ni tycker om recepten, och om ni använder dem så skicka gärna in en bild och en kommentar på hur det smakade! :D


 Mormors Småtårtor

Vi börjar med någonting väldigt lätt och snabbfixat, en fräsch dessert som tar max 15 min att förbereda. Det bästa med den här varianten av tårta är att den inte behöver bakas i ugn (om man nu inte gör tårtbotten själv) och att den är så lättlagad och går att göra i så många olika varianter, endast fantasin sätter gränser!


* 1 st tårtbotten

* 1 burk lemoncurd

* frysta hallon

* florsocker


Tryck ut småkakor ur tårtbotten med hjälp av ett glas. Bred på lite lemoncurd på varje och toppa med frysta hallon. Pudra på florsocker och pynta med något fint, kanske ett litet myntablad?


   


Vilmas Chockladmousse-kaka

Det här en en maffig kaka som räcker till många även om man bara gör en. Den är fantastiskt god och varje chokladfantasts stora favorit.


* ca 15 st digestivekex

* ca 50 g margarin

* 3 dl vispgrädde

* 150 g mörk choklad


Blanda kexen, margarinet och lite småbitar av chokladen till en grynig massa och tryck ut till en botten i en smord och bröad form med löstagbar kant. Ställ in i kylen i ca 10 min. 

Smält resten av chokladen. Vispa grädden och vänd sedan försiktigt ner den smälta chokladen i grädden. Häll moussen i formen. Förvara kakan i kylen till nästa dag eller pynta den och servera direkt! 


Smörkräms bakelser

Smörkräm är någonting som är väldigt bra att använda om man ska bjuda någon som inte gillar grädde på något gott. Det är även väldigt maffigt så ta inte för mycket. Också väldigt populärt bland småbarn ;) Dekorera muffins eller tårtor med smörkräm för att göra det extra festligt elller bara för att få det att passa alla :)


* 115 g mjukt margarin

* 250 g florsocker

* 2 tsk kokhett vatten

exempel på smaksättning: 

* citronskal från 2 st citroner

* 30 g kakao

* 3 tsk vaniljsocker

* snabbkaffe efter smak blandat med vattnet


Vispa smöret fluffigt. Tillsätt florsockret lite i taget under omrörning. Tillsätt vattnet och smaksättning. Garnera!


 

Varför inte pynta dina muffins lite extra med lite mynta eller kanske ett körsbär?


 

Det här kanske ser ut som en enda stor smörkrämsklump men under ytan finns det faktiskt en halv tårtbotten också :) 


 


Rabarber cheesecake

Det här är en väldigt lättlagad och lätt dessert, kan piffas upp med lite rabarberkompott vid sidan av eller bara avnjutas som den är. 


* 10 st digestivekex

* 75 g margarin

* 500 g kesella rabarber

* 3 st äggulor


Sätt ugnen på 175°. Hacka samman kex och smör i en matberedare. Tryck sedan ut massan i en form med löstagbar kant. Rör samman kesellan och äggulorna till en jämn smet och häll sedan ner den i formen. 

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 min. Låt svalna, piffa till den lite och servera!


Mumsiga maränger

När du gjort överstående recept märker du att du har 3 st äggulor som ligger i kylen och bara är i vägen, här kommer receptet som gör att de kommer till användnig! Jag trodde själv att maränger är jättesvåra att göra själv men det visade sig att det är bland det lättaste man kan göra så tveka inte ;) 


* 3-4 st äggulor, ca 1 dl

* 2 krm vinäger eller 1 krm ättika

* 2 dl strösocker

Smaksatta maränger:

* 3-4 msk chokladsås

* 4 msk mandelspån


Sätt ugnen på 125°. Vispa äggvitorna för hand eller långsamt först med elvisp i ca 1 minut.

Tillsätt vinäger/ättika och vispa ytterligare någon minut.

Tillsätt sedan sockret lite i taget och vispa sedan lite kraftigare i några minuter tills äggvitorna blivit ett fast och blankt skum, sluta då vispa. 

Chokladmaränger med mandel:

Tillsätt chokladsås och mandelspån, rör om 2-3 varv.

Spritsa eller klicka ut stora maränger på bakplåtspapper, ca 30 st. 

Grädda i ugnen i ca 1 h tills marängerna släpper från pappret, låt sedan svalna på galler. 


 

Av Hanna - 10 maj 2012 19:34

Hittade en artikel på svt.se som handlar om att alpackor (ett djur som är släkt med lamor) måste klippas innan sommaren för annars kan de dö av värmeslag. Vilket ju inte är så mysigt men ni ska se bilderna på de nyklippta alpackorna, de är supersöta! Och vissa är lite extra stylade och ser otroligt coola ut, man kanske ska satsa på en framtid som alpackastylist? Själv tycker jag bäst om den som har lugg i hela ansiktet, vilken är din favorit?


 

Bilderna är hämtade från svt.se  

Av Hanna - 9 maj 2012 21:27

En bild säger mer än tusen ord, och här är det 24 bilder per sekund, så titta och njut!


Av Hanna - 9 maj 2012 21:17

Jo, jag vet att det var längesen jag skrev mitt senaste inlägg och jag inser att det kanske inte är så kul att gå in för att kolla vad som händer i mitt liv och hitta ett fyra dagar gammalt inlägg, men så kan det vara ibland. Och jag har faktiskt en ganska bra anledning, det är nämligen så att jag har haft en del skolsaker att göra här i början av veckan och då ville jag fokusera på det, det ni! Men nu är det klart med sånt, i alla fall för ett tag, så nu kanske det blir lite vettiga inlägg :) 


 

Slänger in en vårig bild också, som för att gottgöra ;)

Av Hanna - 4 maj 2012 17:38

Idag är det fredag och det blir pizzakväll hemma hos Simon ikväll. Det ska bli skoj det, nästan halva klassen ska vara med :) Vi har haft det förut en gång också, hoppas att pizzan blir lika god den här gången :D

Eftermiddagen har vi spenderat nere på östercentrum, idag var alla program från Elfrida Andrée där och visade upp sig. Vi var där och intervjuade folk och man fick delta i ett filmquiz. Och så var restaurang programet där och bjöd på mini-hamburgare och kakor, mums! :D

Av Hanna - 2 maj 2012 20:56

Jag hade ju ett skönt litet lov här i veckan och det spenderade jag såklart hemma, vilket var otroligt trevligt :)


Och för alla er som inte vet det, såhär ser mitt hus ut, fint va?

 




Lilla Nisse måste gå runt med en tratt kring halsen eftersom att han har något problem med örat

 




 



Zigge ser lite glad ut för en gångs skull! :D





Fredrik njuter i solen :) 



 






28 grader när solen ligger på, kan det bli bättre?


  


 


Vi hade några äggvitor över så jag passade på att slänga ihop lite maränger, mums! Det var jätteenkelt att göra, jag kan lägga upp ett recept om det är någon som vill ha :)



 


Lite go' fika innan det var dags att åka tillbaks till ön igen :)

Av Hanna - 2 maj 2012 20:26

Jag var med Julia i helgen och då var vi ute i skogen med hennes hästar och red :) Minus, som jag red, var jättesprallig och bockade och hade sig. Och när vi skulle ner för en liten kulle tog han ett språng som jag inte riktigt var med på så jag tog språnget lite efter ;) Jag flög ur sadeln och slog i munnen när mitt huvud krockade med hans hals och det var då jag fick min fläskläpp :P Det är alltid väldigt äventyrligt när man är med Julia i stallet, och alltid väldigt kul :) 


Innan, när vi stog vid stationen och väntade på tåget till hallsta där stallet ligger, hittade vi dom här klistermärkena som satt på nästan varje lyktstolpe...


 




Men efter att vi var klara med dom såg de mer ut såhär:


 



Om ni nu själva skulle vilja gå ut och förstöra klistermärken så är mitt tips att inte använda naglarna, det är svårt och tar väldigt långt tid. Använd nycklar som du inte använder istället, det är mycket smidigare och går mycket snabbare :)  


Presentation


HannaNancy

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards